Sunday, June 4, 2023

Syukur dan Sabar

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 

 (: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl 

Alhamdulillah.. bertahun juga aku tak update blog ni sebenarnya mcm2 jadi dlm hidup aku ni..hmm tak berkesempatan nak rekod dlm blog ni first sbb laptop aku ayah aku guna sblm ni, sbb screen nya prob..retak mcm tu la, jadi bila on laptop aku ni jadi kosong, hanya boleh tgk dari pc je. 

so sementara aku pun tak ada apa2 kerja yg mustahak atau kerja gis utk guna laptop ni, so aku hold la laptop aku tu kt ayah aku..bagi dia guna melalui pc dia. sbb masa aku kerja dkt map2u nilai tu, company ada bagi pc. 

so that, tak perlu nak guna laptop sendiri. tp takkan nak update blog guna pc company pulak kan. haha mmg idok ler..rasa berdosaah pulak.haha so time by time berlalu.. here i am.. :) ayah aku pun pulang balik laptop aku lepas dia da repair screen laptop aku yg retak ni, alhamdulillah dah boleh guna mcm biasa..dan dia pun da ada laptop baru utk dia guna. alhamdulillah

banyak sebenarnya suka duka yang berlalu dlm hidup aku skrg.. saja nak update sini, sbb tau takda sape baca pun.hahaha utk tatapan aku je la, meluah rasa di hati.. 

tak sangka, sekejap je masa berlalu.. hidup ni sentiasa ada up dan down.. masa up, kita bersyukur.. masa down, kita bersabar.. apapun, syukur sgt Allah masih kurniakan kita nafas dan diberikan pinjaman tubuh serta rezeki2Nya yg lain utk kita menempuh hidup yg sementara ni.. 

aku baru je habis baca beberapa buah buku dlm masa tempoh aku healing ni n banyak sangat benda yang aku tak tau, terlupa, lalai, terleka sepanjang aku memisahkan diri utk membaca buku2 yg baik..subhanaallah 

rasa macam, eh kenapa laaa aku tak baca buku ni dari dulu eh tp bila tgk buku tu, mcm ada lipatan sikit..lipatan yg aku selalu buat bila ada part muka surat yang aku suka kata2 dia. aku mcm eh, aku pernah baca ke buku ni..rasa mcm tak pernah pun.. itu lah, aku pun dah tak ingat bila entah aku last baca buku yg baik2 utk fikiran dan hati aku ni.. 

buku2 yg aku ambil tu pun dari bilik aku sendiri je pun then bawa ke rumah sewa. dah bawa kt rumah sewa pun, masih tak terdetik nak baca.. then, bila ujian datang..baru la terdetik nak baca buku2 yg aku bawa tu.. :') 

syukur ya Allah, akhirnya aku dikurniakan taufiq dan hidayah dari Nya utk membaca buku2 tu.. antaranya buku tarbiah sentap by adnin roslan. buku ni aku rasa mcm tak pernah baca or baca tak habis dulu masa beli..now, baru dapat habiskan baca. mashaa Allah, sgt2 best penulisan dia ni 

eh blog sekarang dah tak ada emoticon ke,haha mcm tak dramatic pulak kalo tak letak emoticon sini. haha ke aku yg tak tau sbb dah lama tak guna utk menulis kt blog ni..blog pun da update mcm2 da..sampai aku lupa da mcm mana nak setting dia..dulu smooth je aku setting n explore. skrg hmm kena belajar balik 

ha sambung tadi, apa yg aku betul2 sentap dan ingat dari buku tarbiah sentap tu..dia kata 

"kita ni da lama sangat kurang ajar dengan Allah..gunakan nikmat Dia untuk buat maksiat! sebab tu kena TAUBAT!" 

subhanallah, betul weh apa dia kata..bila baca buku dia tu sehelai demi sehelai..aku rasa mcm kena ketuk berkali2..rasa mcm baru tersedar dari dunia fantasi ke dunia yang nyata sebenar2nya.. 

aku rasa lalaii sangat2 aku sebelum ni sedih sangat weh. apa2 pun aku bersyukur, dengan ujianNya ni buat aku bertambah dekat dgn Dia.. Tuhan yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang pada hamba2Nya.. :') 

Alhamdulillahi'ala kulli hal aku rasa kalo aku tak kena ujian yg Allah bagi kt aku, mgkin aku lebih lalai dan lebih jauh daripada Dia.. :'( 

buku lain yg aku baca antaranya buku karya Salim A. Fillah penulisan dia pun sangat best..sangat lembut tp menusuk hati agar kembali sedar dari lamunan.

ok la, semoga aku terus kuat utk mengharungi kehidupan skrg dan akan datang..

kadang2 bila rasa down sgt, putus asa sgt2, sampai rasa..apa perlunya aku hidup lg?

then, aku tersedar ada satu kata2 ni..aku tak ingat dari mana..dia kata

"kalau kita rasa hidup kt dunia sangat2 berat..percayalah..yang hidup dekat alam berzakh tu lagi berat daripada hidup dkt dunia ni..dan hidup di padang mahsyar lebih beratt dari hidup di alam berzakh"

jadi, nak tak nak, aku kena kuat utk teruskan hidup ni..

aku hanya mampu berdoa kat Allah.. 

"Ya Allah, andai aku hidup lebih baik dari aku mati..maka hidupkan lah aku..panjangkan lah umurku dalam kebaikan..tetapi jika mati itu lebih baik dari aku hidup..maka kembalikan lah aku padaMu ya Allah..."

dan kata2 dalam buku yang aku baca tu,

kita ni hidup utk mengabdikan diri padaNya.. jadi kenapa perlu risau dan sedih mengenai perkara2 lain yang sememangnya terpesong dari tujuan kita diciptakan..

maka dari itu, aku harus kuat. dan fokus pada apa yg Dia mahukan. Inshaa Allah..

Ya Allah, jadikan lah aku ni hambaMu yang sejati..

ameen ya robbal'alaameenn..


No comments: