Sunday, July 8, 2012

Cashier Muslim Jual Arak??

Assalamualaykum :)

Alhamdulillah, akhirnya jmpa jawapan bagi persoalan di bawah..moga bermanfaat...sesape ada kawan-kawan yg keje cashier yg kedai dia keje tu ada jual arak, ex: 7 eleven, tesco dll...hrap dpt gtaw dorg...Allah shaja dpt balas budi baik kalian ! jazakumullah khairan kathir...mga rezeki yg kita cari dalam kita bekerja siang dan malam ni lebih diberkati Allah....aminn ya rabbal'alamin..


  1. assalamualaikum ustazah,
    setahu saya, kerja2 yg berkaitan dengan minuman keras(tuang,jual,buat)adalah haram.
    saya ingin bertanya, dahulu saya bekerja di pasaraya yg menjual barang2 keperluan sebagai juruwang. minuman keras juga dijual di sini. jadi, ada pelanggan yang membayar minuman keras di kaunter yang saya jaga. adakah duit gaji saya dikira haram kerana minuman keras itu?
    Reply
  2. waalaikumussalam wbt.
    bekerja di pasaraya harus hukumnya meskipun paaraya itu menjual arak. Namun, terlibat dengan apa jua proses yang berkaitan dengan arak di pasaraya itu adalah haram dan berdosa.

    Hadith Nabi SAW :-

    عن أَنَسِ بن مَالِكٍ قال لَعَنَ رسول اللَّهِ في الْخَمْرِ عَشْرَةً عَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا وَحَامِلَهَا وَالْمَحْمُولَةُ إليه وَسَاقِيَهَا وَبَائِعَهَا وَآكِلَ ثَمَنِهَا وَالْمُشْتَرِي لها وَالْمُشْتَرَاةُ له

    "Rasulullah saw melaknat tentang arak, sepuluh golongan: (1) yang memerahnya, (2) yang minta diperahkan untuknya, (3) yang meminumnya, (4) yang membawanya, (5) yang minta dihantarinya, (6) yang menuangkannya, (7) yang menjualnya, (8) yang makan harganya, (9) yang membelinya, (10) yang minta dibelikannya." (Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah : Tirmidzi : Hadith Gharib : Al-Munziri dalam At-Targhib: Perawinya thiqah )"

    Cashier termasuk "Pemakan harta dari jualan arak yang dibeli pelanggan : iaitu samada untuk diminum atau untuk dijadikan barang dagangan melalui wakil ( Mirqat al-Mafatih, 6/22)"

    Dalam hadith lain

    عن جَابِرِ بن عبد اللَّهِ رضي الله عنهما أَنَّهُ سمع رَسُولَ اللَّهِ يقول عَامَ الْفَتْحِ وهو بِمَكَّةَ إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الْخَمْرِ وَالْمَيْتَةِ وَالْخِنْزِيرِ وَالْأَصْنَامِ

    Ertinya : Dari Jabir r.a berkata ia mendengar Rasulullah SAW bersabda pada hari pembukaan Mekah, sesungguhnya Allah dan rasulNya mengharamkan penjualan arak, bangkai, khinzir dan berhala. ( Riwayat al-Bukhari, 2/779)
    Reply
  3. Jika telah terlanjur terlibat dengan arak sebelum ini maka sucikanlah harta dengan banyakkan bersedekah hingga diberi ketenangan hati.

    Bagi mereka yang ingin berkerja di pasaraya yang menjual arak, pilihlah pasaraya yang mengasingkan kaunter jualan yang haram dan yang halal.

    Atau minta pembeli ke kaunter lain yang cashiernya non Muslim untuk membayar arak. Terang dengan hikmah (gunakan cross-cultural psychology skill), "sebagai Muslim saya tidak boleh terlibat dengan arak. Kita hidup berbilang agama, saling menghormati pendirian, harap tuan dapat memahami."

    sumber : http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2011/09/islam-mempersempitkan-yang-haram-dan.html

No comments: