Saturday, May 2, 2020

Dunia kerja akuu ii

ok, kita sambung plak bila da sampai kL-selangor after study kat sarawak nu..

11. pegawai khidmat pelanggan & produk @ nur lembah pangsun sdn bhd, hulu langat

12. part time pembantu kedai @ sweetly cake house, selayang

13. pembantu taska di hospital selayang

14. pembantu taska di tadika naluri kasih, taman jasa

15. penolong pegawai veterinar @ leong hup sdn bhd, melaka

16. part time ticket worker @ zoo negara

-kerjanya..pakaikan tiket kat pergelangan customer je

17. part time kedai makan kebab @ perth, western australia

18. full time ticket worker @ ticker counter, zoo negara

- arrange pembelian tiket dari customer dari dalam n luar negara..masa ni main dgn banyak duitt..ribu riban..hehe

19. kerani @ knk catering, batu caves + setiausaha ketua kampung kampung melayu batu caves selatan

- dapat makan free; sarapan + makan tengahari + dinnerr (kalo kena balik lambat)

20. part time waitress @ knk catering, batu caves

-RM60-70/day

---

then sambung belajar @ utm skudai, johor bahru

---

21. praktikal di FRIM, kepong

- no elaun but merasai pengalaman + kenangan berjalan2 ke 5 negeri sepanjang LI

22. sukarelawan festival konvokesyen (FESKO55), utm

- ahli jawatankuasa unit 3K
- dapat elaun RM500

23. part time merchandizer product sunquick @ kempas

---

graduate 2017

---

24. promoter produk urut (portable) @ jalan ipoh, KL

-harga produk RM30/unit
-dapat achieve level sales tertinggi
-1st time jumpa bos cina penipu

-- then dapat offer kerja dalam bidang GIS dekat jalan kuching, KL..but position quiet high + tough. relate to deep GPS knowledge, but finally aku tolak sebab x confident + rasa rendah diri + xde pengalaman langsung. setakat pengalaman masa belajar dalam kelas, field n praktikal sikit2 tu..still xmenguatkan keyakinan aku nk amik job tu..bos tu confident dengan aku, tapi aku x confident dengan ilmu dan diri aku sendiri ---

25. seller product coway

- 1st time merasa gaji RM3,000 ++

26. pembantu dapur @ hospital putrajaya

27. pekerja sambilan harian E41 @ unit GIS, jabatan perangkaan, putrajaya

-1st time kerja government

28. pembantu penyelidik student pasca siswazah (PhD) @ fakulti kejuruteraan awam, utm JB

29. part time pembantu dapur @ restoran sarawak, kempas, JB

30. part time pembantu dapur @ planetzburger, gelang patah, JB

--- masa ni dapat 2 offer kerja, pegawai penilai (pensyarah) n kerja dkt DBKL. xtahu nak pilih mana satu..pegawai penilai tu guna degree, gaji tinggi sikit dari DBKL.. dkt DBKL guna diploma

31. pegawai penilai @ geomatika universiti college (GUC)

32. graduated research assistant (GRA) @ fakulti kejuruteraan awam & alam sekitar, uthm, batu pahat, johor

33. part time clerk @ kilang makanan maz, kempas, JB

34. management trainee @ cajun on wheels, plaza singapura

- buat kerja kitchen helper
-1st time merasa gaji RM4,000 ++ n gaji SGD..ehhe
-1st time sewa bilik dalam singapore @ novena
-boleh solat

35. gis technician @ malvus sense sdn bhd, bangi, kajang, selangor

36. head of waitress @ rasa rasa yishun, yishun avenue 11, singapore

-1st time merasa gaji RM5,000 ++
-makan free (deduct salary $500)
-boleh solat

- amik order, serve food , topup stock, cleaning

37. management trainee @ sanook kitchen, yishun + tampines 1, singapore

- makan free
- xboleh solat :(
- kena solat curi2 atas alasan g toilet

- amik order, serve food , topup stock, cleaning

38. part time pembantu dapur @ kedai makanan melayu, tuas, singapore

- $50/day + makan free
- 1st time kerja dengan orang melayu singapore

39. part time worker @ kilang makanan maz, kempas, JB

-kerja packing begedil, karipap kentang/sardine, popia sayur, popia otak2
-buat karipap kentang/sardine (letak kulit/letak inti/letak gam)
-lipat kulit popia
- all is frozen food

40. full time worker as cashier @ayam gepuk pak gembus, KL

- cashier
- topup kicap
-lipat kertas nasi, gunting buat corak bunga
- goreng ayam, tauhu tempe, pedal
- giling cili
- masak n packing nasi
- potong kobis
- opening, closing, bank in duit, update report sale

haha kerja apa je aku tak buat, semua aku buat walaupun aku ni status hanya seorang cashier. lama jugak la aku kerja sini..setahun lebih..aku rasa ni la tempat kerja aku yang paling lama. 

walaupun banyak sgt dugaan demi ujian yg mendatang, dan ramai yg suruh aku berhenti je sbb masalah management n duit asyik hilang je (sbb cashier banyak tangan, tak fixed hanya sorang utk pegang) tak pasal kena ganti guna duit aku..tp aku tetap bertahan..sbb situ ada makanan fav aku. hmmm sambal berapi, kobis n ayam goreng..herm sedap2.. alhamdulillah. plus situ ada leader yg aku sgt hormati, abg naqib. apa2 masalah mmg aku bgtau dia..syukur, dia mmg sgt pantas buat kerja utk selesaikan isu yg aku hadap. disebabkan dia juga la aku bertahan lama dkt situ plus bila dapat teammates yg best. teammates aku ni silih berganti, ada yg dtg utk training je, ada yg berhenti, ada yang kena pergi stay outlet lain..then bila dapat teammates tetap n ngam pulak. wah..mmg heaven weh walaupun gaji kecik. haha

walaupun gaji rendah je dia offer tp syukur kerja ofis hour je masa kt outlet gombak dulu. kalo kat oulet prima seri gombak je baru ada 2 shift. aku berhenti kerja sini pun bila da fedup dgn masalah management, masalah teknikal yang tak setel2..benda kecik mcm maintenance tp tak setel2 by management atas. plus, teammates aku myra da berhenti kerja ikut suami dia..so hidup aku mcm tak best sgt da walaupun still ada teammates lain..so, by time aku dapat offer kerja gis balik..kt map2u, so aku rasa time tu la waktu yg tepat utk aku berhijrah pergi kerja kat tempat baru.

skill gis aku pun da berkarat sbb selama setahun lebih tu aku tak sentuh langsung gis. aku rasa, masa ni la aku nak polish balik skill and knowledge gis aku. alhamdulillah direzekikan utk kerja kt tempat baru.


No comments: